PENGARUH CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SMA NEGERI 04 TEBING TINGGI

Ulfa Dwi Aprillia, Syahlan Syahlan, Hasratuddin Hasratuddin

Abstract


Abstract: This study aims to determine whether the CTL learning model is effective against students' mathematical communication disposition and abilities. This research is a quantitative study, the population is students of class X SMA 04 Tebing Tinggi in the academic year 2019/2020. Randomly selected two classes randomly selected namely class X MIA 2 as an experimental class using the CTL learning model and class X MIA 4 as a control class that uses a direct learning model. Data collection methods are the method of observation, tests, and disposition questionnaires. The analysis was performed using the Simple Linear Regression Test. The results of this study indicate that: (1) the influence of CTL on mathematical communication is 91.3%; (2) the effect of CTL on mathematical disposition was 52.7%; (3) communication skills in the control class are better than the experimental class; (4) the mathematical disposition of experimental class students is better than the control class; (5) mathematical disposition has a positive effect on the ability of mathematical communication in the experimental class.

Keywords: contextual teaching and learning, mathematical disposition, communication ability


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Cahyani, R.D. (2018). Efektivitas Contextual Teaching And Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self-Confidence pada Pembelajaran segiempat. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Sains dan Teknologi Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from: http://digilib.uin-suka.ac.id/32963/1/14600007_BAB%20I_BAB_TERAKHIR_DAFTAR_PUSTAKA.pdf.

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa dengan Pembelajaran Pendekatan Quantum Learning pada Siswa SMP 5 Lhokseumawe, Jurnal Ditaktik Matematika, 1(1), 21-34.

Fajri, N., Hajidin, & Ikhsan, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Dengan menggunakan Pendekatan CTL. Jurnal Pendidikan Matematika PARADIGMA, 6(2), 149-161. Retrieved from: http://digilib.unimed.ac.id/962/.

Febrinal, D. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Melalui Contextual Teaching Learning (CTL) Di Kelas VIII SMP 44 Sijunjung. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 1(2), 181-192.

Hasratuddin. 2018. Mengapa Harus Belajar Matematika? Medan : Perdana Mulya Sarana.

Johnson. B.E. (2002). Contextual Teaching and Learning. California: Corwin Press. Inc.

Kusmaryono, I. & Dwijanto. (2016). Peranan Representasi dan Disposisi Matematis Siswa terhadap Peningkatan Mathematical Power. JIPMat, 1(1), 19-28

Mandur, K., Sadra, I. W., & Suparta, I. N. (2013). Kontribusi Kemampuan Koneksi, Kemampuan Representasi, dan Disposisi Matematis terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Swasta di Kabupaten Manggarai. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, 2.

Mastuti, R.A. (2016). Identifikasi Disposisi Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Socrates Kontekstual Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Pada Siswa Kelas VIII SMP Tulungagung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 140 – 144.

Nababan, S.A. (2018). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Datar Melalui Implementasi CTL (Contextual Teaching and Learning) berbantuan Alat Peraga. MAJU: Matematika Jurnal, 5(2), 130-141.

National Council of Teacher of Mathematics. (1989). Curriculum and Evaluation Standard for School Mathematics. Preston: NCTM Press

Pasaribu, E.Z. (2017). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing. MAJU: Matematika Jurnal, 4(2), 70-81.

Pratiwi D.D., Sujadi, I., & Pangadi. 2013. Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pemecahan Masalah Matematika Sesuai dengan Gaya Kognitif pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Retrieved from: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/s2math/article/download/3525/2459

Putri,V.I. (2016). Kemampuan Komunikasi Dan Disposisi Matematis Siswa Kelas VII Pada Model Pembelajaran Treffinger Materi Segiempat. Skripsi. Semarang: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang. Retrieved from: https://lib.unnes.ac.id/28781/1/4101412186.pdf.

Qodariyah L., Rohaeti, & Eti, E. (2015). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Dan Disposisi Matematik Siswa SMP Melalui Discovery Learning. Infinity Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 4(2), 237-252.

Qomario. (2018). Pengaruh Hypnoteaching dalam Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(9), 46-55.

Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Sabroni, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2017 UIN Raden Intan Lampung.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Ngajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Slavin, Robert E. 2005. Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Syaban, M. (2009). Menumbuhkan Daya dan Disposisi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Investigasi. Educationist, 3(2), 129-136.

Tanjung, H.S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA) Melalui Model Pembelajaran Kooperatif. MAJU: Matematika Jurnal, 3(2), 59-68.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.